Amak euskaraz, aitak erdaraz…

Susana

Egun on! Nire zalantza hurrengoa da. Daukagu alaba bat eta berarekin nik (ama) jaio zenetik euskeraz hitz egiten dut eta bere aitak gazteleraz, orain umeak lau urte egingo ditu eta bi urte zituenetik hitz egiten du oso ondo baina beti gazteleraz, nahiz eta orain esaldi motzak hasi euskeraz esaten beti gazteleraz egiten du baita nirekin ere, niri gustatuko litzaidake nirekin euskaraz egitea, eta batzutan ‘behartzen’ dut (beno niri laguntzen dudala iruditzen zait)nirekin euskeraz egitera baina umeak esaten du ez dakiela, nik ikusten dut asko kostatzen zaiola, baina askotan euskeraz dakizkion gauzak ere gasteleraz esaten du. Nik itsultzen dut berak erantzuten didana ikasteko euskeraz zelan esaten den, nere bikotea beti dago esaten ez agobiatzeko umea, egingo duela euskeraz prest dagoenean baina nik uste dut kostatzen ba zaio lagundu behar dudala errepikatzen gauzak ondo ikasteko, ez dakit nere jarrera kaltegarria izan daiteken, beraz zuen iritzia gustatuko litzadake jakin. Ni beti nago euskarazko gauzak bilatzen pelikulak, marrazki bizidunak, jokuak… baina bere inguru gehiena gaszeleraz da. D ereduan ikasten du. Eskerrik asko!


Kaixo Susana!

Haur baten jokabidearen atzean arrazoi asko egon daitezke, eta batzuetan ez da erraza ulertzea zergatik jokatzen duen horrela. Baina lehenengo gomendioa hauxe da: hizkuntzaren gaia patxadaz hartu eta ez gehiegi nekatu. Egoerak eta pertsonak hizkuntzekin identifikatzen ditugu. Hizkuntza bat baino gehiago erabil ditzakegu eta egoeraren arabera edo aurrean dugun pertsonaren arabera bat edo beste hautatu. Alabari beti euskaraz egiten badiozu, berak harreman hori euskararekin identifikatzea izaten da ohikoena, eta beraz, berak zuri euskaraz egitea. Orain horrela ez badu egiten, denborarekin horretara iritsi daiteke. Kontuan izan bere testuinguruan gaztelaniak indar handia duela: etxean leku handia du (aitaren hizkuntza, aiton-amonena…) eta zer esanik ez kalean eta beste hainbat egoeretan. Beraz, bere ingurua gaztelaniaz bizi dela iruditzen bazaio, agian horrek eramaten du bera ere gaztelaniaz bizi “nahi” izatera. Ez hartu gaizki jokabide hori eta patxadaz jokatu. Beti euskaraz egiten badiozu, horretan jarraitu. Tarteka gauza batzuk zuri euskaraz esaten hasten bada, errefortzu positiboak eman: zoriondu, animatu… Konturatu dadila zuretzat zein garrantzitsua den zuri euskaraz egitea. Afektiboki eragina duela ikusten badu gero eta gehiagotan ahalegindu daiteke. Adibidez: asko gustatzen zaio eskulanak egitea. Eskulan berri bat ekarri dugu etxera eta gure laguntza behar du hori egiten ikasteko. Hor tratu bat egin dezakegu: “Nik lagunduko dizut eta oso ondo pasako dugu, baina tartetxo honetan euskaraz egingo dugu? Animatzen zara? Ados?” Jolas moduan aurkeztu. Une horretan ereduak eman, errepikatzera gonbidatu, gustuko abestiak abestu… Lortzen badut niri gauza batzuk euskaraz esatea, errefortzu positiboak eman. Modu horretako tarteak eta egoerak bilatu. Hau da: helburu txikiak lortu. Helburu txikiak lortuz handiagoetara iritsi zaitezke. Patxadaz egin eta lortzen ez duzunari baino lortzen duzunari begiratu. Eta helburu txikiak lortzean errefortzu positiboak eman. Ziur aldaketak ikusiko dituzula! Gainontzean, eguneroko ohiko harremanetan, konstantea izan baina lasaitasunez jokatu. Zuk beti euskaraz egiten badiozu, horretan jarraitu. Ez behartu zuri euskaraz egitera. Nahi baduzu, berak erdaraz esandakoa batzuetan zuk euskaraz errepikatu, baina ez moztu behin eta berriz elkarrizketak hori egiteagatik. Horrek eragin negatiboa izan dezake zuen arteko komunikazioan eta harremanean. Hori bai, jarraitu DVDak, pelikulak, jostailuak eta bestelako erreferenteak eskaintzen. Horrek asko lagunduko dio. Batetik, euskara entzuteko eta erabiltzeko aukera izango du, eta bestetik euskara gauza atsegin eta erakargarriekin lotuko du. Benetan garrantzia handia du horrek.

Bestalde, ahal duzun neurrian eskola orduz kanpoko jarduerak euskaraz eskaini: kirola, musika, aisialdia… Jarduera horietan bizipen asko ematen dira eta euskararekin lotzea oso ona da. Gainera, jarduera dinamizatzen duen pertsonak euskaraz egingo die eta euskararen erabilera ere landu dezake.

Espero dugu ideia hauetako batzuk lagungarriak izatea!